MUNDO: Focusthema 5

Focusthema 5: Hoe was het nu ook alweer?

Les 1: Kalenders
We werken met verschillende soorten kalenders zoals de dagkalender,
weekkalender, maandkalender en jaarkalender.
Op deze kalenders gaan we gebeurtenissen situeren zoals zwemles, verjaardagen, afspraken,...
Bij een ingevulde maandkalender lossen we vraagjes op zoals 16 mei is een ...dag.
Ook leiden we gebeurtenissen af uit een activiteitenkalender.
Door met al deze kalenders te werken, weten we welk soort kalender best is om te hanteren voor een planning op te stellen.

Enkele voorbeelden:
- Ik wil opschrijven dat ik een toets heb voor rekenen --> weekkalender of maandkalender
- Ik wil aanduiden wanneer ik muziekschool heb. --> dagkalender, weekkalender, maandkalender

Les 2 : Vroeger is overal
Elke stad heeft herkenningspunten uit het verleden.
Soms gaat het om echte herdenkingsmonumenten bv. een standbeeld ter nagedachtenis van de gestorven soldaten tijdens WOI ,

maar het kan ook een overblijfsel van een bouwwerk zijn bv de Koepoort.
 


In deze les herhalen we de eeuwenband aan de hand van bouwwerken uit Gent.
Alle gebouwen worden op de eeuwenband geplaatst, er wordt bekeken in welke eeuw ze gebouwd zijn (19e, 20e, 21e eeuw),...

Les 3 : Het verleden van mijn gemeente
Wat we in vorige les leerden voor Gent, doen we voor onze gemeente.
We werken met oude foto's en vergelijken die met nieuwe.
We gaan ook na welke functie de Koepoort had doorheen de jaren en nu nog heeft.
Aangezien deze werd gebouwd in 1397, is dat echt een heel boeiend monument.
Natuurlijk praten we over de legende van de 'wortel'!

Les 4: Een bijzonder monument + De grote oorlog 1914-1918
 We bespreken deze oorlog helemaal aan de hand van videofragmenten, we leggen het verloop uit, de belangrijke gebeurtenissen, de belangrijkste 'spelers', de kaart met de IJzer, dagboeken van soldaten,... Hierdoor leren we begrippen als wereldoorlog, loopgraven, gesneuvelden, frontlijn, slagveld, loopgravenoorlog, wapenstilstand,...
 

Wat moeten we zeker leren/ oefenen voor de toets:

- Begrippen als loopgraven, wereldoorlog, wapenstilstand, geschiedenis, neutraal,...  uitleggen op hun niveau.

- Herkennen en benoemen van de Koepoort, zijn bouwjaar en enkele functies doorheen de tijd.

- Historische gegevens over WO I aanvullen in een tekstje.

- Uitleggen waarom WOI een wereldoorlog is.

- Verwoorden dat de frontlijn langs de rivier de IJzer liep er aan de Westhoek kerkhoven met gesneuvelde soldaten liggen.

- Hanteren en interpreteren van een week-, maand- en jaarkalender

- Bij een historische gegevens het passende jaartal aanduiden (sterk uiteenlopend)  en noteren in welke eeuw dat is.

- Gegeven jaartallen aanduiden op de eeuwenband.




  
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten